Laadukas koulutus ja varhaiskasvatus

Laadukas koulutus ja varhaiskasvatus ovat yhteiskunnan menestyksen edellytys

Suomi on pieni maa, mutta osaaminen on se tekijä, joka ratkaisee, voimmeko menestyä tulevaisuudessa. Koulutus on paitsi oikeus, myös investointi tulevaisuuteen. Kuitenkin, kun lähikouluja suljetaan ja lapsia pakotetaan matkustamaan pitkiä matkoja saadakseen koulutusta, meillä on vakava ongelma.

Monet lähikoulut ovat lakkautuslistalla lähivuosina, ja tämä kehitys tuo mukanaan suuria haasteita. Lähikoulujen lakkauttaminen tarkoittaa, että pienet koululaiset joutuvat päivittäin matkustamaan kohtuuttoman pitkiä matkoja kouluun. Tämä ei ole vain käytännön haaste – se vaikuttaa suoraan lasten hyvinvointiin ja oppimismahdollisuuksiin. Pitkät koulumatkat vievät lasten aikaa, energiaa ja keskittymiskykyä, ja tämä voi vaikuttaa heidän koulunkäynnin laatuun sekä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiinsa. Pienille lapsille erityisesti pitkiä matkoja päivittäin ei voida pitää kohtuullisina.

Lähikoulut ovat yhteisöjen sydän. Ne tarjoavat lapsille turvallisen ja tuttujen aikuisten ympäristön, jossa opetus ja tuki ovat lähellä. Lähikouluissa lapset voivat kasvaa ja kehittyä omassa yhteisössään, jossa opettajat tuntevat oppilaat yksilöinä ja voivat tukea heitä paremmin. Lähikoulut tarjoavat myös mahdollisuuden osallisuuteen ja yhteisön rakentamiseen, joka on tärkeää lasten sosiaalisen kehityksen kannalta.

Lähikoulujen säilyttäminen ei ole vain koulutuspolitiikkaa, vaan myös hyvinvointipolitiikkaa.

Nykyisin kaupungin investoinnit suuntautuvat muun muassa monitoimiareenan rakentamiseen, johon on suunniteltu käyttävän 50 miljoonaa euroa. Täsmälleen sama summa voitaisiin säästää lakkauttamalla tietyt lähikoulut, lähikirjastot ja lähipäiväkodit. On tärkeää kysyä, onko tällainen sijoitus yhteiskunnan ja lasten hyvinvointiin paras mahdollinen vaihtoehto, kun sama rahamäärä voisi turvata lähikoulujen, kirjastojen ja päiväkotien tulevaisuuden.

Erityisesti meidän on puututtava kiusaamiseen tehokkaammin. Kiusaaminen ei kuulu kouluun, eikä sitä voida sallia missään muodossa. Meidän on varmistettava, että kaikilla kouluilla on riittävät resurssit ja koulutusta kiusaamisen ehkäisemiseen ja hallintaan. Kiusaaminen voi vaikuttaa lapsen koko elämään, ja meidän on tehtävä kaikkemme, jotta kouluympäristöt olisivat turvallisia ja tukevia kaikille oppilaille.

Lisäksi meidän on huolehdittava siitä, että kaikille alakoululaisille järjestetään iltapäivätoimintaa. Tällä hetkellä iltapäivätoimintaa tarjotaan vain 1.–2. luokkalaisille, mutta meidän kannattaa laajentaa tätä tukea kaikille alakoululaisille. Iltapäivätoiminta tarjoaa lapsille turvallisen ja virikkeitä tarjoavan ympäristön koulupäivän jälkeen. Se on tärkeä tukimuoto, joka tukee lasten kehitystä, antaa mahdollisuuden leikkiin ja sosiaaliseen kanssakäymiseen sekä auttaa perheitä arjen tasapainottamisessa.

Tulevaisuus rakennetaan tänään.